Naponta több százezer autóalkatrészt mozgat meg az UNIX Logisztikai Központ, amelynek automatizálása hosszú évekre nyúlik vissza. A cég saját kutatási-fejlesztési részlege már több mint egy évtizede létrehozta az első automatizált raktározási megoldást, amit azóta is folyamatosan fejlesztenek.
– Saját A.Z. Shuttle robotunkat egy egyszerűnek tűnő, ám eddig megoldatlan probléma ihlette: olyan raktározási megoldásra volt szükségünk, ami magát a terméket kezeli, egyesével, darabonként. Bár apróságnak tűnhet, de ez egy lényeges különbség – kezdte a visszatekintést Zombori Antal, amikor az együttműködési megállapodás hátteréről kérdeztük. – A logisztika automatizálásában világszerte elterjedt gyakorlat, hogy a termékeket nagyobb egységekben, ládában vagy raklapon mozgatják a csomagolási pontokra, ahol a végén emberi munkával szedik ki és állítják össze a rendelések tartalmát. Mi azt gondoltuk, megfordítjuk a logikát, és eleve egyesével kezeljük a termékeket. Ettől kezdve teljesen automatizálható a folyamat, tárolástól csomagösszeállításig és kiszállításig, emberi közreműködés nélkül.
De hogyan lesz ebből jármű?
A válasz egyszerű: bár az áru kezelését robotokra bízzuk, de kellett egy eszköz, pontosabban még egy robot, ami szállítja az árut az egyes műveleteket végző robotok között. A vonatsínhez hasonló pályák irányítása egy ilyen bonyolult logisztikai rendszerben rengeteg váltó alkalmazását igényli, amelyek drágák és állandó hibaforrást is jelentenek. A szabadpályás közlekedés viszont a túl sok környezeti változó miatt nagyon bonyolult vezérlést kíván. Nem véletlen, hogy az önvezető autók megvalósítása is egyre csak csúszik. A logisztikában mindig egyszerű, olcsón megvalósítható rendszerek szükségesek, amelyek kiszámítható és stabil működést biztosítanak.
Az áttörést végül egy olyan újszerű, egyedi kialakítású függesztett sínrendszer ötlete hozta meg, ahol az ugyancsak saját fejlesztésű intelligens A.Z. Shuttle önvezető járműveink, bár sínen haladnak, de mégis maguk dönthetik el az egyes elágazásokban, merre menjenek, akár csak a közúti közlekedésben az autók. Ez a működési elv nemcsak hatékonyabbá teszi egy raktár működését, hanem jelentősen csökkenti az infrastrukturális költségeket is, hiszen képes éjjel-nappal, fűtés és világítás nélkül, teljesen automatizált formában üzemelni. Végeredményben tehát létrejött egy teljesen egyedülálló technológia, ami már több szabadalom alapjául is szolgált.
Ennek a függesztett, passzív pályán közlekedő intelligens járműnek a láttán pedig felmerült: miért ne használhatnánk ugyanezt az innovációt a közlekedés forradalmasítására is? Így született meg az A.Z. Shuttle áruszállító robot alapjain a személy- és teherszállításra is alkalmas önvezető, függesztett jármű az A.Z. SkyRailTaxi ötlete. Meggyőződésünk, hogy a jövőben ez lehet egy olyan közösségi közlekedési eszköz, ami akár valódi léptékváltást hozhat a tömegközlekedésben.
Kötött pályán, szabadon
Az A.Z. SkyRailTaxi közlekedési hálózata lényegében egy cölöpökön álló, levegőben futó, passzív sínrendszer, ami olcsón kiépíthető és minimális karbantartást igényel. Ezen futnak az A.Z. SkyRailTaxi utas- vagy teherszállító kabinok. A személyszállítás esetében az utas egy applikáción keresztül kijelöli az úticélt, beszkenneli az érkező A.Z. SkyRailTaxi kabinon lévő QR-kódot, és jöhet a beszállás. A kötött pályának és a teljes önvezető képességnek köszönhetően nincs fék- vagy gázpedál, nincs kormány, csupán egy információs tablet. A bent ülők pedig kényelmesen hátra dőlve élvezhetik az utazást. Lényeges előny, hogy nem kell átszállni, mert a rendszerben a járművek az indulási ponttól a célállomásig közlekednek, a legoptimálisabb útvonalon. Az állomásoknál, megállóknál a kabinok a talajszintre érkeznek, így lépcsőzni sem kell, kényelmes a be- és kiszállás. De akár épületek tetején vagy oldalán is lehet ki- és beszálló pontokat kialakítani, lényegében teljesen szabadon.
A levegőbe függesztett sínrendszer további előnyöket is kínál. A közlekedést gyakran zavaró tényezőkkel itt nem kell számolni: nincs zebra, kátyú, csúszós út, szabálytalanul bevágó biciklis, kereszteződésbe beragadó autó vagy az útra kiszaladó vadállat. A pálya építésénél sem kell az olyan tényezőkkel foglalkozni, melyek jelentősen drágítják a közutak és autópályák építését, mivel nincs ágyazat, vízelvezetés, nem kell vadaknak átkelőt építeni stb. A kereszteződésekben sem kötelező a pályákat csatlakoztatni, hiszen térben – magasságban – elkerülhetik egymást a keresztező pályák. A sín jellegű kötöttpálya pedig lehetőséget biztosít az autós közlekedésben már extrémnek számító sebességek elérésére is. Így az utazási idő is jelentősen csökkenhet.
Együtt könnyebb!
Az UNIX Autó alapító-tulajdonosa, Zombori Antal a Gépipari és Automatizálási Műszaki Főiskolán (GAMF) tanult, amely ma már a Neumann János Egyetem karaként működik. A 60 éves jubileumát ünneplő kar legutóbbi találkozóján pedig az egyetem vezetése felkérte öregdiákjait, hogy vigyék kutatás-fejlesztési projektjeiket a campusra, így támogatva a diákok gyakorlati tapasztalatszerzését. Innen már gyorsan megszületett az a gondolat, hogy A.Z. SkyRailTaxi rendszert az UNIX a Neumann János Egyetemmel közösen fejlessze érett piaci termékké.
Az erről szóló stratégiai megállapodás aláírásakor Zombori Antal kiemelte: a Neumann János Egyetemen nagyon jó, gyakorlatorientált képzés folyik, ahol az innovációra is nagy hangsúlyt helyeznek. Nem utolsó sorban az egyetemen rendelkeznek azzal a klasszikus tudással, ami például a szenzor- és vezérlőelektronika tervezéséhez, vagy a modern járműkabinok építéséhez szükséges. Dr. Fülöp Tamás, az egyetem rektora hangsúlyozta: kiemelten fontos a kar számára a kutatásfejlesztés, a vállalati igényeknek megfelelő, kompetens fiatalok kiképzése, és ennek érdekében a vállalati kapcsolatok bővítése. Ennek az A.Z. SkyRailTaxi projekt kiváló és jól működő példája lehet.
Az együttműködés eredményeként a futurisztikus A.Z. SkyRailTaxi rendszer első próbakörei akár már 1-2 év múlva elkezdődhetnek. Ehhez az első tesztpálya az UNIX Autó budapesti logisztikai központjában épül meg. Ezzel egyúttal egy új közlekedési forma is megszülethet, amely idővel alapjaiban változtathatja meg a városi és logisztikai közlekedést Magyarországon és világszerte. Hogy mit jelent ez a gyakorlatban? Például egy A.Z. SkyRailTaxi segítségével a fővárosból a Balatonra mindössze fél óra alatt lehetne eljutni a jövőben.
Az eseményen beszédet mondott dr. habil. Fülöp Tamás az egyetem rektora, dr. Nagy Zoltán elnök-vezérigazgató és Zombori Antal az UNIX Autó Kft. tulajdonosa.