A.Z.Meisterteile olaj- és üzemanyagszűrő: bizonyított minőség és megbízhatóság
Az A.Z. Meisterteile kiváló megoldásokat kínál a szűréstechnológia terén is, köszönhetően a korszerű gyártási folyamatoknak és az állandó, szigorú teszteléseknek. A szűrők esetében a minőségi szempontok figyelembevétele elengedhetetlen. Hosszú távon mindenképpen érdemes prémium minőségű szűrőt választani, hiszen ez a hosszú élettartam és a megbízható működés alapja.
Olajszűrők
A modern belsőégésű motorok kiváló teljesítményt nyújtanak, de első osztályú kenést igényelnek a zavartalan működés érdekében. A motor teljesítményének növekedésével és a szervizintervallumok meghosszabbodásával nemcsak a motorolajoknak kell megfelelniük az egyre szigorúbb követelményeknek – mindenekelőtt az alkalmazott olajszűrők minősége játszik központi szerepet abban, hogy elkerüljük az olajban lévő szennyeződésrészecskék, korom vagy el nem égett üzemanyag által okozott károkat. Az olajszűrő minősége tehát jelentősen hozzájárul a teljes rendszer teljesítményéhez és élettartamához.
Amikor egy szűrő megfelelően végzi a feladatát, a motor belső alkatrészei – például a hajtókarok, a vezérműtengely vagy a szelepek – védve vannak azoktól a szennyeződésektől, amelyek súlyos kopást vagy akár komolyabb meghibásodást is okozhatnak. Ezek az alkatrészek rendkívül drágák, ezért a megfelelő motorolaj és a hozzá illeszkedő, minőségi szűrő kiválasztása jelentősen meghosszabbíthatja a motor élettartamát, csökkentve a karbantartási költségeket is.
Az A.Z. Meisterteile olajszűrők hatékonyan tisztítják meg az olajkört a szennyeződésektől, miközben tartósak, megbízhatóak és szervizbarát megoldásokat kínálnak. Úgy lettek tervezve, hogy optimális szűrést és folyamatos olajáramlást biztosítsanak még extrém terhelés mellett is, ezzel támogatva a motor maximális teljesítményét és megbízhatóságát.
Jellemzően kétféle típusú olajszűrőt használnak. Az egyik a csavaros (spin-on) szűrő, amely egy komplett, fémházas egység, gyors és egyszerű cserét tesz lehetővé. A másik a betétes (patronos) olajszűrő, ahol csak a szűrőbetétet kell kicserélni, míg a ház a motoron marad. Ez utóbbi környezetbarátabb, és gyakran lehetőséget ad a szennyezettség szemrevételezésére is. A gyártók motoronként eltérő megoldást alkalmaznak, de bármelyik típusról legyen is szó, a megfelelő szűrő kiválasztása kulcsfontosságú a motor hosszú távú védelme szempontjából.
Felcsavarható szűrők
A járműmotorokban még mindig leggyakrabban a felcsavarható (spin-on) olajszűrőkkel találkozhatunk. Ezek korábban elsősorban a strapabíróságuk és az egyszerű, gyors cserélhetőségük miatt terjedtek el. A modern motoroknál azonban a prioritások eltolódtak: a kisebb helyigény, a környezetvédelmi szempontok, valamint a finomabb szabályozhatóság került előtérbe, így a felcsavarható szűrők egyre inkább háttérbe szorulnak a patronos rendszerekkel szemben. Ennek ellenére továbbra is széles körben használatosak, és fontos, hogy a látszólag hasonló megjelenésük ellenére a belső felépítésük jelentős eltéréseket mutathat.
A szűrők belsejében található szelepek kulcsfontosságú szerepet játszanak a működésben, mivel ezek határozzák meg, hogyan viselkedik a szűrő különböző üzemi körülmények között. A felcsavarható olajszűrők általában háromféle szelepet tartalmaznak:
- a by-pass szelep lehetővé teszi az olaj áramlását, ha a szűrőbetét eldugul, így megakadályozva az olajhiányt,
- a visszafolyásgátló szelep megakadályozza, hogy a leállított motorból az olaj visszafolyjon az olajteknőbe, így indításkor gyorsabban kialakul a nyomás,
- a szifon szelep pedig a szűrőben lévő olaj visszatartását segíti, hogy az indításkori kenés azonnal megkezdődhessen.
Ennek a szűrőcsoportnak a működési paramétereit és felépítési jellemzőit rendkívül körültekintően kell kiválasztani, mivel közvetlen hatással vannak a motorolaj rendszer zavartalan működésére. Nem elegendő csupán a méret, a menet vagy a forma alapján választani – a szűrőközeg típusa, valamint a szelepek nyitási nyomása és karakterisztikája is jelentősen befolyásolja, hogy a szűrő hogyan teljesít a motorban.
Ha nem a gyári előírásoknak megfelelő szűrőt alkalmazunk, az nemcsak a szűrési hatékonyságot ronthatja, hanem komoly károsodásokat is előidézhet a kenési rendszerben – például csökkent olajnyomást, elégtelen kenést vagy megnövekedett kopást. Ezért kiemelten fontos, hogy mindig az adott járműhöz és motorhoz specifikált, bevizsgált és jóváhagyott olajszűrőt használjunk.
{{TERMEKEK:TOBBTERMEK=10240897, 10241260, 10241285, 10234907, 10234893, 10234959}}
Szűrőbetétek
A modern olajszűrő betéteket jellemzően a motorral egybeépített, tömített szűrőházba szerelik be. A szűrő megfelelő működését biztosító szelepek – mint például a visszafolyásgátló vagy by-pass szelep –, valamint a szűrőbetétet pontosan a helyére illesztő és rögzítő elemek általában már magában a szűrőházban kaptak helyet. Ez a kialakítás nemcsak megbízhatóbb működést eredményez, hanem leegyszerűsíti a karbantartást is.
A modern szűrőbetétek fém alkatrészek felhasználása nélkül készülnek, ami több szempontból is előnyös. A szűrő váza és fedele korszerű, nagy hőállóságú műanyagból készül, amely kiválóan bírja az üzemi igénybevételt, miközben jelentősen csökkenti a szűrő tömegét. A különösen fémelemeket nem tartalmazó szűrőpatronok ártalmatlanítása sokkal környezetkímélőbb, mint a felcsavarható szűrők újrahasznosítása, amelyek fém- és gumialkatrészek kombinációját tartalmazzák.
A jelenleg gyártott motorokhoz tervezett szűrőházak anyaghasználata is jelentős fejlődésen ment keresztül az elmúlt évek során – a korábban jellemző teljesen fémházas kialakítást fokozatosan felváltották a könnyű, nagy szilárdságú kompozit- vagy műanyag megoldások. Ugyanakkor az olajszűrőházak alapvető műszaki funkciói és kialakítási elvei nem változtak: céljuk továbbra is a szűrőbetét biztonságos rögzítése, a tömítettség biztosítása, valamint az olaj megfelelő áramlásának és nyomásviszonyainak fenntartása.
Üzemanyagszűrők
A modern üzemanyag-befecskendező rendszerek rendkívül tiszta, homogén és szabadon áramló üzemanyag-ellátást igényelnek. A nyomás előállítási és a szállítási folyamat során azonban különféle szennyeződések kerülhetnek az üzemanyagba, amiket ki kell szűrni. Az üzemanyagrendszert védeni kell a legkisebb szennyeződésektől és a korróziós károktól. Ez védi a motort és biztosítja a jármű hatékony működését.
Az üzemanyagszűrő kiszűri az üzemanyagban található szennyeződéseket, amelyek lehetnek pl. rozsda, fémforgács, por és egyéb szilárd részecskék. A nem megfelelő üzemanyag-szűrés következményei lehet többek között a motor teljesítményének jelentős csökkenése, az üzemanyag-ellátás zavara vagy megszakadása, az üzemanyagrendszer alkatrészeinek idő előtti károsodása stb.
Az üzemanyagszűrők általában többféle kialakításúak lehetnek: becsavarható (mint az olajszűrők), csatlakozó csöves különálló szűrők (ezek a szűrők fém vagy műanyag házas kialakításúak, a megfelelő tüzelőanyag-vezetékekhez csatlakozókkal), szűrőbetétek (ezek környezetbarát szűrőelemek, amelyeket a ház nélkül kell cserélni, így kevesebb hulladék keletkezik), soros (in-line) szűrők (közvetlenül az üzemanyag-vezetékbe illeszkednek) és esetleg előszűrők (jellemzően dízel rendszereknél alkalmazzák).
Az A.Z. Meisterteile az üzemanyagszűrők széles választékát kínálja a fejlett befecskendező rendszerekkel rendelkező járművekhez. Ezek a szűrők a legszigorúbb követelményeknek is megfelelnek a fejlett tervezési és gyártás-technológiai megoldásoknak és a folyamatos minőségellenőrzésnek köszönhetően.