Barion Pixel

Motorolaj, mint folyékony autószerelő: ezek az olajfogyasztás okai

A megnövekedett olajfogyasztás okai 

A megnövekedett olajfogyasztás okai között alapvetően két fő tényezőt különböztethetünk meg: az olajfolyást és az olaj elégését. Az esetek jelentős részében a probléma forrása valamelyik tömítés, szimmering vagy csatlakozási pont hibájából eredő olajszivárgás. Ennél kevésbé látványos, de legalább ilyen gyakori jelenség, amikor a motorolaj nem szivárog el, hanem a motor belső égésterébe jut, és ott elég a működés során.

Ez utóbbi folyamat jellemzően akkor következik be, ha a dugattyúgyűrűk, szelepszárszimmeringek vagy a turbófeltöltő elhasználódnak, illetve ha a motor belső alkatrészei már nem zárnak megfelelően. Az olaj így a szívó- vagy kipufogószelepeken, illetve a dugattyú mellett az égéstérbe kerül, ahol az üzemanyaggal együtt elég. Ennek eredménye gyakran kékes füst a kipufogóból, valamint fokozott olajfogyasztás még akkor is, ha nincsenek látható szivárgások a motoron.

A fokozott olajégés nemcsak az olajszint gyorsabb csökkenéséhez vezet, hanem hosszú távon károsíthatja a katalizátort, növelheti a károsanyag-kibocsátást és lerakódásokat okozhat a szelepeken, gyertyákon és a kipufogórendszerben is. Éppen ezért a szokatlanul magas olajfogyasztást sosem szabad figyelmen kívül hagyni: alapos diagnosztika szükséges, hogy a hiba pontos forrását feltárják és mielőbb kijavítsák.

A motorolaj fogyasztás mértéke   

Minden jármű esetében a motorgyártó pontosan meghatároz egy úgynevezett megengedett olajfogyasztási szintet, amelyen belül az olajfogyasztás normálisnak tekinthető. Sok autós hajlamos azt gondolni, hogy a „jó motor” egyáltalán nem fogyaszt olajat, a valóság azonban más: minden belső égésű motornak van bizonyos mértékű természetes olajfogyasztása, még ha ez nem is minden esetben észlelhető a mindennapi használat során.

Az ezredforduló környékén, illetve az ezt megelőzően gyártott motorok esetében a gyártók a normális olajfogyasztás mértékét az üzemanyag-fogyasztás 0,05% és 0,5%-a közé határozták meg. Ez egy átlagos, 8 literes üzemanyag-fogyasztással számolva 0,4–4 deciliter olajat jelent 1000 kilométerenként.

A modern gyártástechnológia fejlődésének köszönhetően a mai motorok sokkal precízebb illesztésekkel készülnek, ezáltal a veszteségek és a természetes olajfogyasztás is jelentősen csökkent. A jelenleg gyártott motorok esetében a normális olajfogyasztás jellemzően 0,05–0,1% közé esik az üzemanyag-fogyasztáshoz viszonyítva, ami a fenti példával számolva 0,4–0,8 deciliter olaj 1000 kilométerenként.

Ha a jármű olajfogyasztása tartósan meghaladja a gyártó által megadott határértéket, az már rendellenes működésre utalhat. Ennek oka lehet például kopott szelepszár-szimmering, gyűrűkopás, turbóhiba vagy nem megfelelő olajminőség. Ilyenkor célszerű mielőbb felkeresni egy szakműhelyt, mert a túlzott olajfogyasztás hosszabb távon súlyosabb motorkárosodáshoz is vezethet.

Mi az összefüggés a motor életkora és az olajfogyasztás okai között? 

Az olajfogyasztás nem állandó érték, hanem a motor életciklusa során folyamatosan változik. Egy új motornak van egy úgynevezett bejáratási időszaka, amikor a belső alkatrészek – például a dugattyúgyűrűk, hengerfalak, szelepszár-szimmeringek – egymáshoz illeszkednek és „összekopnak”. Ebben az időszakban teljesen normális lehet, ha az olajfogyasztás átmenetileg magasabb a megszokottnál, hiszen a motor alkatrészei ekkor még nem zárnak tökéletesen. Ezért is javasolják a legtöbb gyártó, hogy az első 1 500–3 000 kilométer megtétele során rendszeresen ellenőrizzük az olajszintet, és szükség esetén töltsünk utána motorolajat.

Ahogy a bejáratás véget ér, a motor alkatrészei optimálisan illeszkednek egymáshoz, így az olajfogyasztás fokozatosan visszatér a normális szintre. Ezt az állapotot tekinthetjük a motor élettartamának „egészséges” szakaszának, amikor az olajfogyasztás alacsony és stabil. A motor öregedésével azonban – a használat intenzitásától és a karbantartás minőségétől függően – a kopás újra megjelenik, a tömítések, gyűrűk, szelepek és egyéb alkatrészek veszítenek hatékonyságukból.

Amikor a motor az életciklusa vége felé közeledik, az olajfogyasztás ismét fokozatosan növekedni kezd. Ez a megnövekedett fogyasztás már jellemzően mechanikai okokra vezethető vissza, mint például a dugattyúgyűrűk vagy szelepszár-szimmeringek kopása, hengerkopás, vagy megnövekedett belső hézagok. Ilyenkor az olaj egyre nagyobb mennyiségben jut az égéstérbe, ahol elég, vagy a tömítések mellett elszivárog, ami hosszabb távon csökkentheti a motor teljesítményét és növelheti a károsanyag-kibocsátást is.

A motor állapotának rendszeres ellenőrzése és az olajfogyasztás figyelemmel kísérése így nemcsak a kenőanyag pótlása miatt fontos, hanem korai jelzést is adhat a motor kopásáról, lehetővé téve a megelőző karbantartást és a nagyobb meghibásodások elkerülését.

 Mi okozhatja, hogy a motor a normálisnál több motorolajat éget el? 

Az olajfogyasztás növekedését nem kizárólag a motor természetes öregedése okozhatja. Számos egyéb tényező is hatással lehet arra, hogy egy motor mennyi olajat használ el a mindennapi működés során. Ezek közül több olyan is van, amit viszonylag egyszerűen befolyásolhatunk a használati szokások vagy a karbantartás módosításával.

Az egyik leggyakoribb tényező a nehezebb üzemi körülmények. Ha a járművet rendszeresen nagy terheléssel használjuk – például utánfutót vontatunk, gyakran vezetünk sportos stílusban, vagy sokat járatjuk üresen a motort –, az fokozott hőterhelést és nagyobb igénybevételt jelent a motor számára. Ez önmagában is megnövelheti az olajfogyasztást.

Fontos szerepet játszik az is, milyen viszkozitású motorolajat használunk. Ha a korábban megszokottnál alacsonyabb viszkozitású olajra váltunk – például 5W-40 helyett 5W-30 vagy 0W-30 olajat töltünk a motorba –, az a belső hézagokon keresztül nagyobb mennyiségű olaj elszivárgását vagy elégését eredményezheti. Ez nem feltétlenül hiba, hanem a kenőanyag fizikai tulajdonságaiból adódik, de sok autós számára meglepő lehet a változás.

A motorolaj minősége is kulcsfontosságú. Az olcsóbb, gyengébb minőségű kenőanyagok párolgási vesztesége jellemzően nagyobb, mint a prémium olajoké, még azonos viszkozitási besorolás mellett is. Ez különösen igaz a modern, alacsony viszkozitású olajokra, amelyeknél a párolgás természetes velejáró. Ha a motorolaj gyorsabban párolog, az rövid idő alatt észrevehető csökkenést okozhat az olajszintben.

Szintén gyakori probléma a túl hosszú olajcsere-periódus. A modern motorokban az olaj idővel felhígul az üzemanyaggal, ami csökkenti a kenőanyag viszkozitását. Ha túl sokáig várunk az olajcserével, a hígult olaj kevésbé képes ellenállni a terhelésnek, így gyorsabban fogy.

Nem elhanyagolható szempont az sem, ha hosszabb ideig túl alacsony olajszinttel üzemel a jármű. Ilyenkor a motorolaj fokozott hő- és mechanikai igénybevételnek van kitéve, hamarabb elhasználódik, oxidálódik, és elveszíti kenési tulajdonságait. Ez nemcsak fokozott olajfogyasztáshoz vezethet, hanem a motor hosszú távú állapotát is rontja.

Bár az említett tényezők sok esetben könnyen kontrollálhatók a használati szokások megváltoztatásával vagy a megfelelő motorolaj kiválasztásával, a magyarországi járműpark sajátosságai miatt a legnagyobb problémát mégis a járművek életkora jelenti. A statisztikák szerint a hazai autópark átlagéletkora már meghaladja a 15 évet, így a fokozott olajfogyasztás fő oka legtöbbször a természetes kopásból és elhasználódásból eredő mechanikai állapotromlás. Ez sem a motor élettartama, sem a környezet szempontjából nem kedvező, hiszen az olajégés fokozott károsanyag-kibocsátással is jár.

 Mégis sok esetben mi a valós oka a túlzott olajfogyasztásnak? 

A magyarországi járműpark gerincét kitevő járművek általában a 2000 és 2010 között jöttek le a gyártósorról és azóta róják az utakat. Ennyi idő alatt normál használat mellett is legkevesebb 200-250.000 km kerül egy átlagos autóba, de nem ritkák a 300-400.000 km-t futott példányok sem. 

Ilyen futásteljesítmény mellett a motorok jelenlegi állapotát leginkább meghatározó tényező a járművet az élete során végigkisérő rendszeres karbantartás megléte vagy hiánya. Szinte csak attól függ a járműnek és a motornak az állapota, hogy a tulajdonosai hogyan használták a járműveket, milyen sűrűn végezték el a rendszeres karbantartásokat és milyen minőségű kenőanyagokat és alkatrészeket használtak az eddigi eddigi élete során. 

A nem megfelelő olajcsere periódus megválasztása, vagy az alacsony minőségű motorolaj használata a motorban lévő lerakódások kialakulásához, az ebből következő olaj fogyasztás növekedéséhez, majd akár a motor alkatrészeinek rendellenes kopásához is vezethet. 

A használat szempontjából az 2-3 dl / 1000 km olajfogyasztási mennyiség az, ami már szembetűnő és zavaró (és ez még mindig a normál határértéken belül van). Ennél a mennyiségnél egy 10.000 km-es olajcsere periódus esetében is legalább egyszer elfogy az olajnívó maximális és minimális szintje közötti teljes olajmennyiség, és emiatt szükségszerű a motorolaj szintjének a szokásosnál sűrűbb ellenőrzése és a rendszeres utántöltés. A normális olajfogyasztási határérték felső szintje esetében már 2.000 km futás után (ami egy átlagos felhasználó 1 vagy 2 havi futásteljesítménye), nagyságrendileg 1 liter motorolajat kell utántölteni. 

A felhasználók többsége tisztában van vele, hogy a magas olajfogyasztásért a motor életkorából és a használatból eredő állapota és kopásának mértéke a felelős. Egy motor teljes körű felújításának költsége sok esetben a jármű értékének egy jelentős részét vagy egyes esetekben akár az egészét kiteszi, emiatt a sok esetben a tulajdonosok alternatív megoldásokat keresnek. 

 Milyen megoldásokkal próbálkoznak a felhasználók a motorfelújítás helyett? 

 Ilyen megoldások általában az olyan speciális olajfogyasztás csökkentő adaléknak a motorolajba való betöltése, amiknek a használata az olajfogyasztás csökkenését ígérik, vagy akár a gyártó által előírt viszkozitású motorolajhoz képest magasabb viszkozitású motorolajra való áttérés a motorolaj utántöltés során. 

Gyakorlatilag mindkét esetben ugyanaz történik, mert azok a motorolaj adalékok, amik olajfogyasztás csökkentésére valók, azok nem folyékony autószerelők és nem képesek a motorkopást megszüntetni, hanem egyrészt ezek az adalékok nagyon sűrűek, másrészt általában olyan polimereket tartalmaznak, amik a motorolajba töltve megnövelik annak viszkozitását. 

 Rövidtávon vizsgálva a dolgot, ugyanazon üzemi hőfok mellett a magasabb viszkozitású motorolaj a vastagabb olaj film révén tényleg jobban tömít és ezáltal rövid távon a motorolaj fogyasztásának csökkenése tapasztalható, viszont az évek során kialakult kokszos lerakódásokat vagy a motorkopást nem fogja orvolsoni. 

A rossz hír, hogy ezzel a megoldással ugyan rövid távon kezelhetők a tünetek és látszólag megoldást jelent a problémára, viszont közép és hosszútávon még rontunk is rajta. 

Annak érdekében, hogy megértsük milyen problémát okozhat egy, a gyártó által előírtnál magasabb viszkozitású motorolaj használata, térjünk ki egy pár mondat erejéig arra, hogy milyen feladatokat lát el a motorolaj a motorban, és vizsgáljuk meg, hogy mi alapján határozta meg a gyártó az adott motor esetében a motorolaj viszkozitását. 

 A motorolaj főbb feladatai a motor működése során: 

 ●    A felületek közötti súrlódás szabályozása 

●    A motor alkatrészein kialakuló kopás csökkentése 

●    Szabályozza motor alkatrészeinek a hőmérsékletét 

●    Tisztítja a belső felületeket 

●    Szabályozza a lerakódások kialakulását 

●    Védi a fémfelületeket a korrózió kialakulásától 

●    Semlegesíti az égés során keletkező savas szennyeződéseket 

 A motorolaj viszkozitásának alapvetően a súrlódás szabályozására, ezzel együtt a kialakuló kopás megelőzésére és a motor működési hőmérsékletére van hatása. 

 Mi alapján kerül meghatározásra a motorolaj viszkozitása egy motorban? 

 A járműgyártó a motorolaj viszkozitását alapvetően a motor gyártása során alkalmazott csapágyhézag szempontjából határozza meg, ugyanis ez az a legkisebb hézag ahol a motorolajnak mindenképpen át kell jutnia üzemi hőmérsékleten a gyártó által meghatározott olajnyomás mellett és képesnek kell lennie csapágyak felületén kialakuló súrlódást csökkenteni, meggátolni a felületi kopások kialakulását, illetve nem utolsó sorban a felületek közötti súrlódás következtében keletkező hőt eltávolítani a felületekről. A legjobb motorolajok tehát megfelelnek a gyártó által elvárt értékeknek, se nem túl alacsony, se nem túl magas viszkozitásúak. 

Miért ne térjünk el a gyártó által meghatározott motorolaj viszkozitástól? 

Amikor azon gondolkodunk, hogy milyen motorolaj segíthet csökkenteni az olajfogyasztást, sokan automatikusan a magasabb viszkozitású olajhoz nyúlnak. Valóban, a sűrűbb olaj használatának vannak előnyei: vastagabb olajfilm képződik, amely jobban tömít a kopott alkatrészeknél, így a motor kevesebb olajat enged át az égéstérbe. Ez rövid távon csökkentheti a fogyasztást, különösen idősebb motorok esetében.

Ugyanakkor a magasabb viszkozitású motorolaj használata kompromisszumokkal jár. A sűrűbb olaj nehezebben jut át a szűk csapágyhézagokon, így kevesebb olaj jut el a kenési pontokhoz, különösen hidegindításkor vagy nagy terhelésnél. Emellett a vastagabb olaj lassabban áramlik a rendszerben, ezért kevésbé hatékony a hőelvezetése, ami a motor belső alkatrészeinek hőmérséklet-emelkedéséhez vezethet. A magasabb üzemi hőmérséklet fokozott lerakódásokat, a motorolaj gyorsabb öregedését és fokozott kopást okozhat, ami hosszabb távon pont az ellenkező hatást váltja ki, mint amit elérni szeretnénk.

Ezen kívül a magasabb viszkozitású motorolaj növeli az olajnyomást is, ami tovább fokozhatja a motor hőterhelését. Mindezek együtt közép- és hosszú távon akár tovább is növelhetik az olajfogyasztást, miközben a motor alkatrészei nagyobb igénybevételnek vannak kitéve.

Ezért ha valaki a magasabb viszkozitású motorolajat vagy motorolaj-adalékot választja az olajfogyasztás csökkentésére, érdemes ezt átgondoltan és mértékkel tenni, a gyártói előírásokat figyelembe véve. A tartós megoldás általában nem a viszkozitás „feljebb tornászása”, hanem a megnövekedett olajfogyasztás kiváltó okának megszüntetése — például a kopott alkatrészek javítása vagy cseréje.

Konklúzió 

A tervezőmérnök mindig átgondolt tervezés során határozza meg a motorolaj viszkozitását és az adott motorolajjal szemben támasztott egyéb igényeket, amiket a gyártó által meghatározott motorolaj szabványok tartalmaznak. Még megnövekedett olajfogyasztás esetén sem ajánlott ezektől eltérni, mivel ezzel a motor nem megfelelő működését, idő előtti öregedését és kopását kockáztatjuk meg. A legjobb motorolaj mindig a gyártó által előírt típus! 

A jármű motorjának tervezője a motor teljes kenőanyag- és hűtőrendszerét, a motorolaj viszkozitását mind úgy tervezte és határozta meg, hogy a motor a teljes fordulatszám tartományban megfelelően tudjon működni. Minden olyan dolog, amit változtatunk benne, az a motor egészére van hatással. 

{{TERMEKEK:TOBBTERMEK=741169, 11115016, 11051838, 741170, 10928820, 10928819, 10928816, 11049643, 11049642, 10928848, 10928847, 11278281, 11153815, 11278282}}

Gyorsbillentyűk

Általános
Navigáció
/
/
/
Visszalépés
Esc
Ablak bezárása
Esc
Gyorskereső
Ctrl
F
/
F2
Személyautó keresés
Alt
A
Teherautó keresés
Alt
T
Motorkerékpár keresés
Alt
M
Típusfüggetlen termékek
F10
Elmentett autók
Alt
P
Előzmények
Alt
E
Kosár
Alt
C
/
Alt
F5
Webshop kezdőlap
Ctrl
Home
Webshop menü navigáció
Ctrl
Fejléc navigáció
Ctrl
Alvázszám kereső
Alt
V
Gyári ajánlat
Alt
G
Gyorsbillentyűk
F1
Billentyűsúgó
Alt
F1
Jármű keresése
Jármű kiválasztása
Kategóriák
Cikklista
Kosár
Alvázszám kereső
Gyári ajánlat kérése
Kiválasztás
Enter
Enter
/
Keresés
Gépelés
Kijelölés
Szóköz
Csoport kinyitása
Enter
Enter
/
Szóköz
/
Ritka gyártók
Alt
S
Ritka modellek
Alt
S
Kiválasztás
Enter
Enter
/
Keresés
Gépelés
Részletes adatok
F8
Autó mentése
F2
Nézetváltás
Alt
N
Rendezés
Alt
R
Autó mentése
Alt
F2
Kiválasztás
Enter
Enter
Keresés
Gépelés
Kijelölés
Szóköz
Típusfüggetlen kategóriák elrejtése
Alt
F10
Kiválasztás és továbblépés
Enter
Csoportok közötti váltás
/
Kosárba helyezés
Enter
Enter
Keresés
Gépelés
Tulajdonságok
F8
Termékadatlap
F7
Kapcsolódó termékek
Alt
K
Kedvencekbe rakás
Alt
F2
Nézetváltás
Alt
N
Rendezés
Alt
R
Több részlet
Alt
+
Kevesebb részlet
Alt
-
Szűrő kijelölése
Szóköz
Darabszám növelése
+
Darabszám csökkentése
-
Megjegyzés
Gépelés
Flottakártya választás
Alt
F
Kilépés a beviteli mezőből
Esc
Funkció indítása
Alt
V
Kiválasztás
Enter
Enter
Jármű adatai
F8
Szűrés
1-9
Fordítás
Alt
F
Keresés
Gépelés
Funkció indítása
Alt
F11
Kiválasztás
Enter
Enter
Új ajánlat
Insert
Fejadat csatolmánya
F3
Fejadatok
F4
Ajánlat másolása
Ctrl
Insert
Fejadat megjegyzés
Alt
F2
Időszak módosítása
Alt
F10
Ajánlat nyomtatása
Ctrl
P
Ajánlatkérő ablakban mentés
Ctrl
Enter
Enter
Tételek oldal mennyiség módosítás
+
-
Tételek oldal megjegyzés
Alt
F2
Tételek oldal rendelés
Alt
R
Tételek oldal csatolmány
F3
Tételek oldal kedvezmény
Ctrl
K